Begrotingssubsidie (structurele subsidie)

Vanaf 1 januari 2025 geldt de algemene subsidieverordening 2025. Meer informatie over de overgang van het subsidieplan 2021-2025 naar het nieuwe subsidiebeleid, de Algemene subsidieverordening 2025 kunt u vinden op de pagina Algemene subsidieverordening. In de Algemene subsidieverordening is vastgesteld dat het mogelijk is om een aanvraag in te dienen voor een begrotingssubsidie. Een begrotingssubsidie is van toepassing wanneer er maar één partij in aanmerking komt voor een bepaalde activiteit en er dus geen verdeelregels nodig zijn. De Algemene subsidieverordening is op deze subsidies in beginsel van toepassing zodat een standaard werkwijze wordt gehanteerd. Deze partij wordt in de begroting opgenomen met naam en bedrag.

Hoe werkt het?

Een begrotingssubsidie kan worden aangevraagd van 1 maart  tot 1 juni voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd:

  • Organisaties doen de aanvraag digitaal via de website met alle gevraagde documentatie
  • De accounthouder binnen de gemeente gaat na of alle documenten zijn toegevoegd en vraagt u om extra informatie als dat nodig is.

De beoordeling van de aanvragen subsidieverlening

  • Het college beoordeelt de aanvraag
  • Het college beslist uiterlijk op 1 november 2025 [vanaf 2026 is de beschrijving ‘op 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd’] en stuurt de beschikking toe

Verantwoording afleggen over de besteding van de subsidie/vaststellen van de subsidie

  • Organisaties doen de aanvraag digitaal via de website met alle gevraagde documentatie
  • Organisaties aan wie een structurele subsidie per kalenderjaar wordt verstrekt, dienen uiterlijk op 31 maart van het jaar dat volgt op het betrokken kalenderjaar hun aanvraag tot verantwoording in
  • Organisaties aan wie een structurele subsidie per boekjaar wordt verstrekt, dienen uiterlijk 12 weken na afloop van het betrokken boekjaar hun aanvraag tot verantwoording in
  • De accounthouder binnen de gemeente gaat na of alle documenten zijn toegevoegd en vraagt u om extra informatie als dat nodig is 

De beoordeling van de aanvragen tot vaststelling subsidie

-       Subsidies tot en met € 5.000,- worden meestal direct vastgesteld bij verlening en betaald. Let op: het is mogelijk dat er steekproefsgewijs gecontroleerd wordt.

Bij subsidies van meer dan € 5.000,- tot en met € 25.000,- bevat de aanvraag tot vaststelling:

  • Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan en duidelijk wordt gemaakt in hoeverre de beoogde doelstellingen en resultaten zijn gerealiseerd
  • Een financieel verslag met overzicht van gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten, dan wel jaarrekening waarin de besteding van de subsidie inzichtelijk wordt gemaakt

Bij subsidies van meer dan € 25.000,- bevat de aanvraag tot vaststelling:

  • Een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan en duidelijk wordt gemaakt in hoeverre de beoogde doelstellingen en resultaten zijn gerealiseerd
  •  Een financieel verslag met overzicht van gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten
  • Jaarrekening waarin de besteding van de subsidie inzichtelijk wordt gemaakt
  • Een bestuurdersverklaring over de eindverantwoording
  • Bij subsidies van meer dan € 100.000,- per jaar bevat de aanvraag tot vaststelling ook nog een controleverklaring over de eindverantwoording, opgesteld door een onafhankelijke accountant. Let op: indien het college het noodzakelijk acht kan ook bij lagere subsidiebedragen om een controleverklaring worden gevraagd.

Naast de bovengenoemde voorwaarden voor de verantwoording over de verschillende subsidiebedragen is het mogelijk dat er in uw subsidiebeschikking aanvullende voorwaarden zijn opgenomen. Hier moet u afdoende op ingaan bij het afleggen van de verantwoording.

Het college beslist binnen 8 weken na ontvangst van de complete aanvraag en stuurt de vaststellingsbeschikking toe.

Wat heb ik nodig?

Tijdens de aanvraag moet u een aantal documenten bijvoegen. Welke documenten u moet toevoegen hangt af van de hoogte van het bedrag dat u aanvraagt. Hieronder ziet u welke documenten dit zijn.

Aanvragen voor subsidie t/m € 5.000,- bevatten:

Beschrijving van de:

  • Activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd
  • Doelen en resultaten die met de te subsidiëren activiteiten worden nagestreefd en een beschrijving van de wijze waarop de activiteiten aan die doelen bijdragen
  • Mate waarin activiteiten zijn gericht op de gemeente of haar inwoners en de relatie met de door de gemeente vastgestelde doelen of beleidsterreinen
  • De wijze waarop de resultaten worden aangetoond

Verder levert u aan:

  • Begroting inclusief een dekkingsplan van de kosten van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd
  • Bankrekeningnummer en een bankafschrift of kopie bankpas van de aanvrager

Indien rechtspersoon:

  • Recent uittreksel van de Kamer van Koophandel van de aanvrager
  • Indien van toepassing: bewijs van de Belastingdienst van aanmerking als ANBI of SBBI van de aanvrager

Naast bovengenoemde punten bevatten:

Aanvragen voor subsidies van meer dan € 5.000,-:

  • Het meest recente jaaroverzicht of jaarrekening

Aanvragen van organisaties die voor de eerste keer een subsidie aanvragen van meer dan € 5.000,-:

  • Kopie van de meest actuele statuten
  • Meest recente jaarverslag
  • Meest recente jaarrekening – voor zover aanvrager daar redelijkerwijs over kan beschikken

Het college kan naast het bovengenoemde verzoeken om de volgende zaken

Dat de organisatie aantoont:

  • Dat andere aanvragen voor subsidie of fondsaanvragen zijn gedaan waarvoor subsidie wordt aangevraagd
  • Dat er bijdragen van particulieren en bedrijven zijn geworven voor de kosten waarvoor subsidie wordt aangevraagd

Dat de organisatie:

  • Inzicht geeft in het eigen vermogen van de subsidieaanvrager of verbonden rechtspersonen

Wat moet ik doen?

  • U start het aanvraagformulier voor een begrotingssubsidie door op de knop 'direct online regelen' en te kiezen voor aanvragen met DigiD of eHerkenning
  • U doorloopt de digitale vragenlijst
  • U voegt de gevraagde documenten bij

 Na het insturen van de subsidieaanvraag:

  • Ontvangt u een bevestiging van uw subsidieaanvraag en kunt u een kopie van uw aanvraag downloaden
  • De accounthouder beoordeelt of uw aanvraag inhoudelijk duidelijk en compleet is; voldoet het aan de eisen zoals die in de Asv 2025 staan

Uiterlijk 1 november 2025 ontvangt u het besluit van het college.

Direct online regelen

De gemeente Wassenaar werkt met DigiD. Wilt u meer weten of een DigiD aanvragen? Kijk dan op www.digid.nl

De gemeente Wassenaar werkt met eHerkenning. Wilt u meer weten of een eHerkenning aanvragen? Kijk dan op www.eherkenning.nl

De aanvraag voor deze subsidie doet u digitaal via de website van de gemeente Wassenaar via onderstaand aanvraagformulier.

Voor technische en administratieve vragen kunt u mailen naar subsidies@wassenaar.nl

Heeft deze informatie u geholpen?