Actief meedoen in de samenleving en zelfstandig blijven wonen is voor veel mensen belangrijk. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat de gemeente u kan helpen als u niet alles zelf kunt doen. Bijvoorbeeld door uw leeftijd, beperking of ziekte.

Heeft u ondersteuning of hulp nodig? Meld dit dan aan de gemeente met het formulier Wmo-melding:

Contact Sociaal Team

Als u het formulier heeft ingevuld, ontvangt u een bevestiging per e-mail.

Uitleg over DigiD

U kunt het formulier invullen met een DigiD. Dit is uw digitale identiteitsbewijs.

Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. U kunt er veilig mee inloggen. Uw persoonlijke gegevens blijven goed beschermd.

Wilt u meer weten of een DigiD aanvragen? Kijk dan op digid.nl.

Geen DigiD? Of melding voor iemand anders?

Heeft u geen DigiD? Of doet u een melding voor iemand anders? Kies dan het formulier zonder DigiD.

Daarin moet u deze gegevens invullen over de persoon die hulp nodig heeft:

  • voornaam
  • achternaam
  • geboortedatum
  • postcode
  • huisnummer
  • welke hulp er nodig is

Kan de gemeente niet overleggen met de persoon die hulp nodig heeft? Of kan die persoon zelf geen beslissingen nemen? Vul dan in:

  • met wie de gemeente contact kan opnemen (een contactpersoon)
  • wie de beslissingen mag nemen (een gemachtigde)

Moeite met het formulier? Neem dan contact op met het Sociaal Team.

Hoe gaat het als u een Wmo-melding doet?

Als u ondersteuning wilt van de gemeente, vraagt u dat aan in deze stappen:

Stap 1: een melding doen

U doet een Wmo-melding via het formulier bovenaan deze pagina. Heeft u het formulier ingevuld? Dan ontvangt u een bevestiging per e-mail.

Wij bellen u zo snel mogelijk om uw melding te bespreken. Misschien hebben we meer informatie van u nodig. Of hebben we adviezen voor u. Soms zijn er bijvoorbeeld organisaties die u kunnen helpen en is ondersteuning vanuit de Wmo niet nodig.

Is de conclusie van dit telefoongesprek dat we gaan onderzoeken of u ondersteuning kunt krijgen vanuit de Wmo? Dan plannen we een gesprek bij u thuis (zie stap 2).

Stap 2: gesprek bij u thuis

Een Wmo-adviseur van de gemeente komt bij u langs voor een gesprek om te onderzoeken wat er mogelijk is. Dit noemen we het keukentafel-gesprek.

Tijdens het gesprek gaat het onder andere over uw persoonlijke situatie. Vraag gerust een familielid, vriend of kennis bij dit gesprek. U kunt ook hulp vragen van een cliënt-ondersteuner. Dat is iemand die u gratis kan ondersteunen.

Samen met de Wmo-adviseur komt u misschien nog tot oplossingen. Zoals:

  • zelf iets kopen, huren of regelen dat uw leven makkelijker maakt
  • hulp van een welzijnsorganisatie of vrijwilligersorganisatie

Helpt dit niet genoeg? Dan onderzoekt de Wmo-adviseur of u hulp kunt krijgen vanuit de Wmo.

Wanneer is het gesprek? 

We proberen het gesprek te plannen binnen 6 weken na uw Wmo-melding. We vinden het vervelend voor u dat het zo lang duurt. Helaas is het erg druk. We doen ons best om de wachttijd zo kort mogelijk te houden.

Stap 3: conclusie van het onderzoek

U ontvangt na een aantal weken een verslag van het gesprek en een conclusie. Daarin staat:

  • wat u zelf kunt doen
  • waar u ondersteuning bij nodig heeft
  • of u hulp kunt krijgen vanuit de Wmo en zo ja welke hulp
  • welke afspraken u samen heeft gemaakt

Zijn er meer oplossingen voor u die ongeveer even goed zijn? Dan kiest de gemeente de goedkoopste.

Stap 4: aanvragen

Nadat u de conclusie heeft ontvangen, kunt u de hulp aanvragen of regelen. Dat gaat zo:

Hulp vanuit Wmo: Staat in het verslag dat u hulp kunt krijgen vanuit de Wmo? En bent u het eens met welke hulp u dan krijgt? Dan ondertekent u het verslag en stuurt u het terug. Dit is dan uw officiële aanvraag. Als uw aanvraag goed is ontvangen, krijgt u een brief van de gemeente waarin staat dat u de ondersteuning krijgt. Deze brief heet de beschikking.

Hulp via een andere weg: Het kan zijn dat u heeft gehoord dat u geen hulp vanuit de Wmo krijgt. Bijvoorbeeld omdat u ergens anders betere hulp kunt krijgen. Dan kunnen we u helpen hoe u deze hulp kunt regelen. We proberen altijd samen een oplossing vinden.

Bent u het niet eens met het verslag? Dan kunt u dat aan ons laten weten. Dit heet bezwaar maken.

Hoe lang moet u wachten op de ondersteuning?

Bedrijven zijn verplicht om de hulp of hulpmiddelen te leveren binnen 8 weken nadat u de goedkeuring voor de ondersteuning heeft gekregen. Het bedrijf dat uw hulp of hulpmiddel regelt neemt contact met u op.

Wilt u weten hoe lang het ongeveer gaat duren? Neem dan zelf contact op met het bedrijf. U vindt het e-mailadres en telefoonnummer in de goedkeuringsbrief (de beschikking).

Tijdelijke oplossing als u moet wachten

Het is niet prettig voor u als u moet wachten op ondersteuning. We denken graag met u mee over een tijdelijke oplossing voor uw probleem. Neem contact op met het Sociaal Team.

Contact Sociaal Team