Een Wmo-melding doen
Actief meedoen in de samenleving en zelfstandig blijven wonen is voor veel mensen belangrijk. De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat de gemeente u kan helpen als u niet alles zelf kunt doen. Bijvoorbeeld door uw leeftijd, beperking of ziekte.
Heeft u ondersteuning of hulp nodig? Meld dit dan aan de gemeente met het formulier Wmo-melding:
Als u het formulier heeft ingevuld, ontvangt u een bevestiging per e-mail.
Uitleg over DigiD
U kunt het formulier invullen met een DigiD. Dit is uw digitale identiteitsbewijs.
Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. U kunt er veilig mee inloggen. Uw persoonlijke gegevens blijven goed beschermd.
Wilt u meer weten of een DigiD aanvragen? Kijk dan op digid.nl.
Geen DigiD? Of melding voor iemand anders?
Heeft u geen DigiD? Of doet u een melding voor iemand anders? Kies dan het formulier zonder DigiD.
Daarin moet u deze gegevens invullen over de persoon die hulp nodig heeft:
- voornaam
- achternaam
- geboortedatum
- postcode
- huisnummer
- welke hulp er nodig is
Kan de gemeente niet overleggen met de persoon die hulp nodig heeft? Of kan die persoon zelf geen beslissingen nemen? Vul dan in:
- met wie de gemeente contact kan opnemen (een contactpersoon)
- wie de beslissingen mag nemen (een gemachtigde)
Moeite met het formulier? Neem dan contact op met het Sociaal Team.
Hoe gaat het als u een Wmo-melding doet?
Als u ondersteuning wilt van de gemeente, vraagt u dat aan in deze stappen:
Stap 1: een melding doen
U doet een Wmo-melding via het formulier bovenaan deze pagina. Heeft u het formulier ingevuld? Dan ontvangt u een bevestiging per e-mail.
Wij bellen u zo snel mogelijk om uw melding te bespreken. Misschien hebben we meer informatie van u nodig. Of hebben we adviezen voor u. Soms zijn er bijvoorbeeld organisaties die u kunnen helpen en is ondersteuning vanuit de Wmo niet nodig.
Is de conclusie van dit telefoongesprek dat we gaan onderzoeken of u ondersteuning kunt krijgen vanuit de Wmo? Dan plannen we een gesprek bij u thuis (zie stap 2).
Stap 2: gesprek bij u thuis
Een Wmo-adviseur van de gemeente komt bij u langs voor een gesprek om te onderzoeken wat er mogelijk is. Dit noemen we het keukentafel-gesprek.
Tijdens het gesprek gaat het onder andere over uw persoonlijke situatie. Vraag gerust een familielid, vriend of kennis bij dit gesprek. U kunt ook hulp vragen van een cliënt-ondersteuner. Dat is iemand die u gratis kan ondersteunen.
Samen met de Wmo-adviseur komt u misschien nog tot oplossingen. Zoals:
- zelf iets kopen, huren of regelen dat uw leven makkelijker maakt
- hulp van een welzijnsorganisatie of vrijwilligersorganisatie
Helpt dit niet genoeg? Dan onderzoekt de Wmo-adviseur of u hulp kunt krijgen vanuit de Wmo.
Wanneer is het gesprek?
We proberen het gesprek te plannen binnen 6 weken na uw Wmo-melding. We vinden het vervelend voor u dat het zo lang duurt. Helaas is het erg druk. We doen ons best om de wachttijd zo kort mogelijk te houden.
Stap 3: conclusie van het onderzoek
U ontvangt na een aantal weken een verslag van het gesprek en een conclusie. Daarin staat:
- wat u zelf kunt doen
- waar u ondersteuning bij nodig heeft
- of u hulp kunt krijgen vanuit de Wmo en zo ja welke hulp
- welke afspraken u samen heeft gemaakt
Zijn er meer oplossingen voor u die ongeveer even goed zijn? Dan kiest de gemeente de goedkoopste.
Stap 4: aanvragen
Nadat u de conclusie heeft ontvangen, kunt u de hulp aanvragen of regelen. Dat gaat zo:
Hulp vanuit Wmo: Staat in het verslag dat u hulp kunt krijgen vanuit de Wmo? En bent u het eens met welke hulp u dan krijgt? Dan ondertekent u het verslag en stuurt u het terug. Dit is dan uw officiële aanvraag. Als uw aanvraag goed is ontvangen, krijgt u een brief van de gemeente waarin staat dat u de ondersteuning krijgt. Deze brief heet de beschikking.
Hulp via een andere weg: Het kan zijn dat u heeft gehoord dat u geen hulp vanuit de Wmo krijgt. Bijvoorbeeld omdat u ergens anders betere hulp kunt krijgen. Dan kunnen we u helpen hoe u deze hulp kunt regelen. We proberen altijd samen een oplossing vinden.
Bent u het niet eens met het verslag? Dan kunt u dat aan ons laten weten. Dit heet bezwaar maken.
Hoe lang moet u wachten op de ondersteuning?
Bedrijven zijn verplicht om de hulp of hulpmiddelen te leveren binnen 8 weken nadat u de goedkeuring voor de ondersteuning heeft gekregen. Het bedrijf dat uw hulp of hulpmiddel regelt neemt contact met u op.
Wilt u weten hoe lang het ongeveer gaat duren? Neem dan zelf contact op met het bedrijf. U vindt het e-mailadres en telefoonnummer in de goedkeuringsbrief (de beschikking).
Tijdelijke oplossing als u moet wachten
Het is niet prettig voor u als u moet wachten op ondersteuning. We denken graag met u mee over een tijdelijke oplossing voor uw probleem. Neem contact op met het Sociaal Team.