Wegencategoriseringsplan
Door landelijke ontwikkelingen en onderzoeken in Wassenaar over 30 km/u heeft de gemeente besloten het wegencategoriseringsplan uit 2016 bij te werken. De afgelopen twee jaar zijn we hiermee bezig geweest. Alle wegen waar de snelheid hoger ligt dan 30 km/u in Wassenaar zijn beoordeeld op bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Dit zijn 27 wegen. Hieruit is het gewijzigde wegencategoriseringsplan voor Wassenaar gekomen. Wilt u het ontwerp-wegencategoriseringsplan inzien? Dat kan bij de documenten onderaan de pagina.
Doel wegencategoriseringsplan
Het doel van het wegencategoriseringsplan is om de veiligheid en leefbaarheid op de wegen in Wassenaar te verbeteren, terwijl de bereikbaarheid behouden blijft. We willen dit bereiken door ervoor te zorgen dat de functie, vorm en het gebruik van de wegen goed op elkaar zijn afgestemd. Het is belangrijk dat elke weggebruiker duidelijk ziet op welk type weg zij rijden. Een wegencategoriseringsplan houdt rekening met verschillende soorten verkeer: auto's, vrachtwagens, fietsers, hulpdiensten en openbaar vervoer. Het uiteindelijke doel is om een verkeersnetwerk te hebben dat past binnen de gemeente en voldoet aan de behoeften van de inwoners en weggebruikers.

Wethouder Verkeer Wim Koetsier: “Ik wil de veiligheid en leefbaarheid op de wegen in Wassenaar verbeteren, zonder dat de bereikbaarheid afneemt. Het is belangrijk om nu door te pakken met dit plan, zodat de inwoners van Wassenaar veilig op de fiets kunnen stappen om naar werk, school of familie en vrienden te gaan. Dit willen we bereiken door de snelheid op een aantal wegen te verlagen naar 30 km/u en bijpassend in te richten. Deze wens sluit ook aan bij een motie die in oktober 2020 is aangenomen in de Tweede Kamer."


Basis van inrichting wegen in Wassenaar
Wassenaar heeft heel veel wegen. Alleen de wegen waar de snelheid hoger ligt dan 30 km/u zijn beoordeeld op bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Dit zijn 27 wegen. Daarvan blijven er uiteindelijk twee wegen over waar men 50 km/u mag rijden. De overige wegen worden in het nieuwe wegennetplan 30 km/u.
Alle wegen met dezelfde categorie moeten zoveel mogelijk op dezelfde manier worden ingericht. Dit plan vormt de basis bij de (her)inrichting van die wegen. Hierbij is maatwerk binnen het type weg (en binnen de landelijke richtlijnen) ook mogelijk. Maatwerk in de vorm van specifieke wensen voor een weg, zoals omvang, uiterlijk en snelheid, om de weg zo goed mogelijk bij de omgeving te laten passen.
Richtlijnen van de wegen
De richtlijnen voor wegen worden bepaald door de gekozen functie en snelheid van de weg. Is het een 30 km/u weg, dan gelden daar regels en richtlijnen voor, net zoals er regels en richtlijnen gelden voor een 50 km/u weg. Bijvoorbeeld hoe breed de weg moet zijn om alle weggebruikers ruimte te geven, welke snelheidslimieten er gelden of welk type verkeer wordt toegestaan. Zo zijn er voor elke weg in Wassenaar specifieke inrichtingskenmerken. Als we een weg gaan aanpassen is dan meteen duidelijk wat het beste past bij die weg. Ook houden we zo rekening met het unieke karakter en de omgeving van de weg. Dit komt allemaal samen in het wegencategoriseringsplan.

Participatie
De gemeenteraad heeft het ontwerp-wegencategoriseringsplan vrijgegeven voor inspraak van 19 juli 2024 tot 13 september 2024. Het plan is hieronder te downloaden. Ook heeft het plan in die periode ter inzage gelegen op het Gemeentekantoor, Johan de Wittstraat 45, 2242 LV Wassenaar. Het plan heeft ook al eerder ter inzage gelegen in januari 2024.
Daarnaast worden de ingekomen zienswijzen (geanonimiseerd) toegestuurd naar het Burgerberaad Verkeer. Het burgerberaad zal een advies uitbrengen aan de gemeenteraad. Meer informatie over het burgerberaad verkeer leest u op de projectpagina.
Na het verwerken van de ingekomen zienswijzen en de door de gemeenteraad aangenomen adviezen van het burgerberaad zal de gemeenteraad zo snel mogelijk een definitief wegencategoriseringsplan vaststellen. Dit staat gepland voor eind 2025.
Planning
Afgerond: Ontwerp-wegencategoriseringplan vrijgegeven voor inspraak -
Ontwerp-Wegencategoriseringsplan is in de raadsvergadering van 19 december 2023 vrijgegeven voor inspraak. Dit heeft doorgang gekregen met het aannemen van de motie van het Burgerberaad.
Afgerond: Terinzagelegging -
Het ontwerp-Wegencategoriseringsplan ligt ter inzage. Evenals in de periode 19 juli tot en met 13 september 2024.
Afgerond: Verwerken van ingekomen zienswijzen -
Van september 2024 tot en met november 2024 worden de ingekomen zienswijzen verwerkt en geanonimiseerd. Daarna wordt dit ter kennisname verzonden aan het Burgerberaad Verkeer.
Afgerond: Burgerberaad Verkeer -
Het Burgerberaad Verkeer heeft in vier bijeenkomsten plaatsgevonden:
- 13 november 2024
- 13 december 2024
- 17 januari 2025
- 7 februari 2025
Afgerond: Overhandiging Adviesrapport Burgerberaad Verkeer -
Tijdens de laatste bijeenkomst hebben de deelnemers van het burgerberaad hun adviezen aan het college overhandigd. Het adviesrapport (zonder de bestuurlijke reactie) is in maart 2025 ter kennisname naar de gemeenteraad verzonden.
Nog te doen: Het bestuurlijke besluitvormingsproces -
- 19 mei 2025: Bespreking van het adviesrapport en de bestuurlijke reactie (appreciatie) in de commissievergadering Fysieke Leefomgeving. Hierbij wordt ook de Nota van Beantwoording op de ingekomen zienswijzen besproken.
- 3 juni 2025: Behandeling van het raadsvoorstel over het adviesrapport Burgerberaad Verkeer en de Nota van Beantwoording in de raadsvergadering. Het college geeft vooraf een bestuurlijke reactie (appreciatie) en licht daarin toe welke adviezen o.a. verkeerskundig, juridisch en financieel mogelijk haalbaar zijn en welke niet.
- 1 december 2025: Bespreking van het Wegencategoriseringsplan in de commissievergadering Fysieke Leefomgeving. Het ontwerpplan wordt aangepast op basis van de door de raad overgenomen adviezen uit het adviesrapport en de Nota van Beantwoording.
- 16 december 2025: Behandeling van het Wegencategoriseringsplan in de raadsvergadering. De besluitvorming over het wegencategoriseringsplan staat gepland voor december 2025.